Tuesday, 26 July 2016

Tulihänd varvastel/ Kratt/ Rahvusooper Estonia

Eduard Tubina ballett „Kratt“ esietendus Vanemuises 1943. aastal. Estonias tantsiti seda neljal korral ja viienda etenduse ajal, 9. märtsil, 1944, algas õhurünnak Tallinnale. Kratil jäi talu põletamata, selle asemel süttis teater. Tulle jäi „Krati“ originaalpartituur. Orkestripartiid aga asusid Vanemuises ja nii naudime me täna 1962. aastal Tubina poolt kirjutatud teist versiooni.
Lugu on meile kõigile tuttav – peremees tahab rikkaks saada, teeb lepingu Kuradiga ning valmistab endale Krati, kes talle nodi kokku kannaks. Mammon saab elu üle võimust, talust jääb Pisuhänna käes vaid tuhk järele ja Kurat veab peremehe põrgusse. Rahvapärimus on hoolimata rahvastest, ikka sarnane – rikas on saatanast ja saab oma palga. Küllap teadis haritud mehena Goethegi rahavajuttudest sarnast lugu, kui oma „Fausti“ kirjutas.
Niisiis, meie oma lugu. Pisikese ajaloosse vaatava paradoksina tantsivad enamjaolt vene rahvusest tantsijad. Eestlane on nunnu enam-vähem kuni 10 eluaastat, sealt edasi aga kasvab nii suureks, et
lavale hõljuma enam ei sobi. Trupis teevad kaasa ka briti päritolu artistid.
Tants oli ilus. Täieliku tantsuvõhikuna läks tõenäoliselt osa tantsukeelt minust mööda, kuid peremehe ägeduses, sulase armastuses ja Krati pahelisuses ei teki hetkekski kahtlust. Koregraaf-lavastaja Marina Kesler on Kratile andnud liigutuste mustri, mis selgelt viitab segaduses tehisolendile. Kindlasti on see üliraske roll. Väga ilus oli sulase soolotants. Minu nähtud 10.10.2015 etenduses tantsis peremeest pikka kasvu mees, keda kujutaks pigem ette võrkpalliplatsil tümistamas, kui Estonia laval Kuradile kolme tilka verd tantsimas. Teise vaatuse alguses üllatas aga ooperikoor. Balletis! Võimalik, et nii ongi tavaks ja tegelikult sobis see lilleneiude aasalaul rahvuslikku tantsuetendusse seda enam, et järgnes nii 20 minutine segarühma rahvatants.
Kostüümikunstnikuks on Gerly Tinn. Oleksin ehk natuke rohkem kiikse või krapse oodanud. Moelooming ja kostüümilooming on erinevad asjad, nagu meik ja grimmgi.
Valguslahenduses on momente, mida enne pole kohanud.
Kratt on teine ballett, mida oma elus olen näinud. Tants ei ole kunagi olnud minu teema. Nüüd on. Kratti lähen millalgi veel vaatama. Soovin näha ka teist koosseisu.

Lavastus on endiselt (2016) mängukavas.


oktoober 2015

No comments:

Post a Comment