Armastus
on siis kõige hellem kui see käest kaduma kipub. Minu armas teater! Lavastuse “Osnap”
esietendus toimus vaatamata kõigele, mis õhus.
Seda
lavastust jutustab meile Voldemar Panso ise. Tema omapärase hääle sarm ja
iseloomulik naer on tuttav pea igale meie inimesele, nii teatrisõbrale, kui
teatrikaugele. Nii siis kannab see hääl meid läbi Panso elu, tema kalli teatri,
tema armsa muusika. Panso muusikaarmastus ei ole vast väga laialt teada. Rohkem
teame teda teatritegijana, teatri loojana. Isa pühapäevahommikne orelimäng ja
laul saatis teda läbi lühikeseks jäänud kirgliku elu.
Riina
Roose, Anu Lamp ja trupp on Pansost jutustamiseks leidnud võtme, kus
peategelane ise ilmub lavale episoodiliselt ja ilma kindla näitleja kandmata. Muusika
on see, mis juhatab meid teekonnal läbi teatrimehe elu. Puudutama on jäänud
sõja-aegne periood ja las nii ollagi. Las olla laval see, mis Pansole rõõmu
tegi. Heal kombel esietendub “Osnap” just siis kui tüütus ja ärevas ja teadmata
tulevikuga maailmas on inimestel vaja ilu. Ilu ja mõistmist ja rõõmu. Seda kõike
pakub Linnateatri trupp meile lavastuses rohkesti.
Linnateatri näitlejad oskavad laulda ja Riina Roose laule seada. Need asjaolud on ses teatris nagu lego klotsid – käivad omavahel krõpsti kokku. Kristiin Räägel, Sandra Uusberg, Hele Kõrve, Indrek Ojari, Simo Andre Kadastu, Andero Ermel, Argo Aadli, Mart Toome, Kaspar Velberg mängivad kokku, hoiavad kokku, laulavad ja tantsivad kokku. Kui Salme Kultuurikeskusesse tulles korraks tekib mõte, et kuidas väikeste lavadega harjunud näitlejad suurel laval hakkama saavad, siis etenduse kuludes läheb see mõte peast. Eesti näitlejaharidus on nii kõrgel tasemel, et näitlejad kohanevad teistes oludes kergesti. Vaatajale ikka tundub, et kergesti. Sirli Kriis-Kalme seatud tantsud hoiavad tähelepanu ja atmosfääri. “Sutenööriballaad” “Kolmekrossiooperist” muutub kirglikuks punamustaks tangoks ja Kristiin Räägeli tantsitud kuldne tśarlston paneb küsima: “Kes on see särtsuga noor naine?” Valguse ja pimeduse temperatio saab muusikast helihargi kõlli ja lahvatab Uku ning Lemmingise laulu ajal kostüümid sinivalgeks või siis paotab õige pisut pimeduses ust ja lükkab sama ukse vargsi kinni viies endaga “Aina kordan” sõnad ning muusika. Riietajatel on selle lavastusega tegemist palju. Hulk ühesuguseid tolmumantleid, lumivalged hamed, kiired kostüümivahetused.
Enne
ja pärast etendust ning vaheaegadel saab Salme Kultuurikeskuse aatriumis vaadata
fotonäitust Panso reisidest ja näha suveniire, mis ta on oma reisidelt kaasa
toonud: noad, kujud, kujukesed jms. Veider on see elu. Teed ja toimetad põled
ning põletad oma kires. Lood näitlejaid ja teatri, lavastad ja mängid ja naerad
ja kui kord oled ees ära läinud, jääb sinust ainelisse maailma vitriinitäis
pudi-padi…
30.
novembril 2020 on Voldemar Panso 100. sünniaastapäev.
Meie
armas teater.
Lavastaja
ja muusikajuht Riina Roose
Lavastaja
abi Anu Lamp
Kunstnik
Kristjan Suits
Kostüümikunstnik
Anu Konze
Tantsud
Sirli Kriis-Kalm
Arranźeering
Jaak Jürisson
Heli
Haar Tammik
Valgus
Sten Ojaperv ja Teet Orupõld
Laulavad,
tanstivad, mängivad Sandra Uusber, Hele Kõrve, Kristiin Räägel, Argo Aadli,
Andero Ermel, Indrek Ojari, Kaspar Velberg, Mart Toome, Simo Andrea Kadastu
Käisin
esietendusel 25. novembril 2020
No comments:
Post a Comment